Wednesday, July 27, 2011

Di mana posmen kamu sesat?? Poslaju ka poslembap?

 

These few days aku memang bengang sangat dengan poslaju. Ok, aku order barang, dan di pos pada hari Jumaat lepas. Aku tahu Sabtu mesti sampai processing centre, Pejabat Pos Besar Kota Kinabalu. Tapi aku saja takmau cek, diorang hantar Monday pun tidak apa.

On Monday, aku cek, item arrived at processing centre pukul 07:31.poslajuMeans the same day (Monday) mesti sampai la kan. Office aku di Sembulan, tidak jauh pun dari pusat bandaraya KK. Aku tunggu sampai pukul 5 petang on Monday, tapi tiada.

Yesterday (Tuesday, July 26th), I decided to collect it myself. During lunch hour aku pergi Pejabat Pos Besar Kota Kinabalu. The person in-charge said item aku sampai since Saturday lagi (July 23rd). Nahh means sistem lambat update atau menipu? tidak tau la kan. Sebab yang aku cek Monday July 25th baru sampai. Sepatutnya kalau Sabtu lagi suda ada di sana, by Monday, latest afternoon, item supposed to be arrive di office saya. Dan dia cakap status penghantaran on Monday tu GAGAL.

“Ha?? Gagal kenapa??” aku mula mau marah

Ohh mungkin dia tidak sempat tu kemarin, sekarang pun item kau dibawa keluar lagi, tiada di sini” lelaki tu cakap sambil senyum-senyum.

Aku pun keluar dari pejabat pos tu. Balik office aku tunggu sampai pukul 2.30 petang, aku call 088-231297. Jawapan yang sama aku dapat

“Item sudah dibawa keluar posmen, tunggu saja” perempuan tu jawab

“Yaaa dari kemarin saya tunggu. Harini selasa sudah, tidak kan la tidak sampai-sampai lagi. Bukan jauhh pun pejabat pos kamu dengan Sembulan ni!” haishhh panas sudah aku, nasib baik on the phone.

Aku tunggu sampai pukul 4.30 petang. Aku call lagi, lelaki pula yang jawab

“Eh? Posmen kami belum sampai sana lagi? Nanti saya call dia dulu”

“Yaaa belumm lagiii laa. Nanti kalau tiada juga, saya call kamu balik, kamu bagi saya nombor telefon posmen tu!”

Lepas letak phone tu. I wonder mana la posmen ni 2 hari tidak sampai ke Sembulan! 7minit driving pun aku boleh sampai tauuu! Aku tunggu 5 minit saja bagi dia masa call posmen dia, then aku cuba call balik, berkali-kali gagal. Engage terus phone dorang!! Sampai lah tepat pukul 5 petang baru dapat get tru, tapi TIDAK DIJAWAB. Sebab sudah pukul 5 kan. Habis kerja.

Just now saya cek lagi online, sudah tukar pula! Mention there item arrived processing centre just today! 27th July 2011!!!  Stooopiddd pentipu gila!

poslaju 2

Sekarang jam menunjukkan 9:55 AM. Pun belum sampai lagi barang gua ni. Aku siap pesan dengan receptionist office aku, kalau posmen datang hantar barang aku, panggil aku, aku mau cakap dengan dia. Macam mana kamu buat kerja ni. Sue me but still i wanna tell you that poslaju sucks all time! Eh, poslembap.

**************************

Pos Malaysia,

Sepatutnya sejak kebelakangan ini ketika perniagaan online semakin meningkat naik, kamu sepatutnya sudah mempunyai keuntungan besar di mana terdapat pelanggan tetap di mana-mana serata tempat, malah semakin ramai lagi. Dengan peningkatan permintaan tadi sepatutnya ada penambahbaikan pada servis kamu. Tapi ternyata kamu membuktikan kamu rakyat yang tipikal, tiada daya saing, dan susah untuk maju, kalau perangai kamu ini macam, memang sungguh memalukan. Kamu memang sucks all time. Sucks all time. Lebih baik kamu tukar nama daripada Poslaju kepada Postpone.

**************************

*Update (10.45 AM today)

I called 088-231297,  a guy answered, dia cakap posmen area sini bercuti kemarin wadehel. Itu masalah siapa posmen kau cuti. So harini baru dia ada. Aku tanya bila paling cepat aku boleh dapat, dia kata before tengahari, so we wait and see la. I ask for his name (the guy who answered the phone) and the postman’s name, but he refuse to give. Fine. I still buat complaint di talian 1300300300.

 

Unsatisfied customer,

Cinoi xo

 

p/s: Sepatutnya harini aku mau blog pasal Apex (Khairul Fahmi) yang dikhabarkan (rumors tauu nyahhh, u’ols jangan terus percaya tau, no no no no) ada skandal. Semalam busy timeline twitter makk, pasal skandal apex ni nyahh oi. Dan blog tunangnya, Jejari Runcing, macam semacam saja. Tapi nanti la u’ols kita gosip-gosip ok. Mak tengah hangin dengan posmalaysia ni.

13 comments:

IZWAN8389 said...

ngam ko pggil 2 postpone hehehe...kita timbak jak..same like me..pernah kena dulu...last2 skg asal ada mo kirim bgs aq pakai dhl or abx.....

Unknown said...

hr tu sy pegi ambik brg sna.punya tuyuk pkerja ny.. ada dia blang teda.. suda sy sruh cri btul2 bru dia jmpa.. pdhal d sna jgk tmpat dia cari tu.. buta kali aa..

p/s:nda sbar mo tggu gosip.. kehkehkeh

Unknown said...

yup! agree.. poslaju patut tukar nama jadi poslidut ba.. satu lagi sy slalu hangin.. tu telepon PLKK.. memang nda pandai mengangkat.. malar engaged.. bagus nda payah pakai telefon kan..

beaty said...

adeh memang lousy tahap gaban ni posmen dia ni..dahh kalau posmen tu cuti misti kena kasi sedia back up bh..

Postpone?? sa pun banyak kali da sa kena begini ni...adeh sengsara ni menunggu.
tiada guna durang punya iklan yang orang tua dapat ubat tuh..adhh penipu ja

Jay Minerva said...

Hehe... X tegas dorg ni dlm buat keja... D swastakan tp servis hampeh.

SinanjuCruz said...

besa la tu~ pandai urang curi tulang jg hehehehe, operator pun main cover2 ja tu takut kana marah customer

Aki said...

Saya pernah tiaw tu Pos.. gara2 dia lambat beberapa jam saja.. kalau sudah sampai hari,sa bakar tu Pos Opis tu Cinoi.. ^_^.v..

beaty said...

suda ka ko dapat barang ko ka?

Just said...

kalau your online shop ada kena register, better go for skynet. Sia pun tgh berpikir2 mo register spy buli register sama skynet. :)

sia pnya barang2 pun besa 2-3 hari baru sampai rmh. tp yg bikin panas kalau kena tahan nda inform ni! grrr...

tp mmg patut kena komplen tu 'pospone'! sukung!

nieja said...

i pon same, boleh dikatakan
everyweek bgaduh ngan poslaju
sakit ati wei.. patotnya brg dah smpai
tp boleh dia nak anta esoknnya xtau ke
brg tu urgent

Naz Al Yahya said...

kalau naz gini kan cinoi, naz col tu processing centre dlu b4 mau ambik tu barang sndri. suruh durang check dluan, baru pigi. klu nda, mmg sia2 ja la. tp mmg poslaju mmg lembabkemainnakmampos la. better guna private punya, baru ngam!

FyzAFreaKyFunFeArLeSz said...

Fuhh. .Mmg mykitkn hatii btl poslaju kk nii. .diorang yg lmbt hntar brg dgn customer sy. .Sy yg kna sound oleh cust. .Kna tuduh mnipu lg. .Mkn gajii buta kh kmu. .Brg cust sy post 29may 2013. .smpaii skg blum smpaii!!! Kamu bt apa oo?!!!menyesal guna servis kamu yg konon nya laju. .Menyusahkan!!

FyzAFreaKyFunFeArLeSz said...

Xngam bh d pggl poslaju. .Boleh rusak bh bisnes sy sbb poslaju kk yg kunuk nya lajuu sgt nii. .Brg customer d pos 29 may 2013 smpaii skg blum d hntar. .Posmen bt apa oo. .Tidur?? Kh??. .mkn gaji buta sja. .Bila d kol bjnji brg sdh smpaii n akn d hntar esok . .Kol pn x. .mnyesal gna servis kamu!! Buang masa. .Menyusahkan !!!

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....