Tuesday, March 15, 2011

Salahkah menjadi orang ke 3 [Warning: Entri Macik-Macik]

Seperti biasanya hari-hari lain, setiap pagi aku dengar Hot FM. Seperti biasanya juga hari ini aku datang kemudian dari boss, seperti kemarin, kalau esok aku datang kemudian dari boss sekali lagi, confirm dia suruh aku jadi boss, dia letak jawatan. (Pemilihan perkataan: Elakkan mengguna perkataan lambat, digantikan dengan perkataan kemudian)

So anyway, oleh sebab lambat, aku sempat dengar HotFM HotChat tadi. Hari ini topik yang dibincang : Salahkah Menjadi Orang ke 3?

So? Salah kah? Tipikal manusia, kenapa mau mencari siapa yang salah. Kalau ada apa-apa terjadi, mesti, cari siapa yang salah dulu (aku pun sama). Why not kita, cari jalan penyelesaian. Macam dalam context hotchat punya topik ni, salahkah menjadi orang ke3, kenapa tidak cari jalan pneyelesaian nya, lepas tahu siapa salah, what’s next? Salahkan orang tu la? Macam tu?

Ada satu pemanggil ni, a female, a wife a mother, kita namakan dia A. Dia mengaku yang dia ada boyfriend, kita namakan dia B. So i thought, oh boyfriend ni la yang orang ke3. She have a boyfriend who happen to be someone’s husband. So yang call hotfm ni tadi, si A ni juga juga orang ke3 kepada marriage si B la kan. Masing-masing sudah kahwin, tapi bersama untuk enjoy-enjoy begitu saja, teman tapi mesra, so siapa orang ke3? Siapa yang salah?? Si A ni tidakkah nusyuz ka tuh kepada suami?? Si B ni pula, dating someone’s wife. Nauzubillah.

So sekarang kamu masih mau cari siapa salah?? Ok, fine. Mau sangat cari siapa yang salah kan. Ayuk! (Eh tiba-tiba emo) Lepas tu kita buat apa sama yang salah?? Kenapa tidak kita cari jalan penyelesaiannya?? Kan kan. Tipikal kita, tipikal manusia, mencari habis-habisan siapa salah, di soal ke lubang cacing, aku mengaku aku pun begitu, suka cari siapa yang salah dulu, dalam apa-apa hal pun, belakang-belakang baru cari solution.

Because, in the end, we will discover that everybody has their own faulty, every doings will cause another doings. Kau kena berjalan pakai kasut ketiga-ketiga pihak ni, baru kau tahu, siapa salah. Masing-masing ada tanggungjawab masing-masing. Ini pasal kemahuan juga in the 1st place. Kemahuan, mahu atau tidak, dan pertimbangan. That’s the basic thing i guess!

Contohnya: siapa tengok cerekarama minggu lepas. Fasha Sandha watak utama, a wife to a busy husband who seldom home, and a mother to 2 kids. Bercinta dengan seorang lelaki, yang di luar pengetahuannya, lelaki ini sebenarnya cuma penipu dan sudah beristeri. Sama-sama ditangkap basah, tangkap khalwat. Ending cerita tu, perempuan tu yang gila, yang menanggung semua, yang si lelaki penipu?? terlepas begitu sahaja, masih lagi berpakaian segak dan memandu Murano. Naiss!!

So, apa sebenarnya yang aku bincangkan di atas?

  1. Salahkah menjadi orang ke 3
  2. Kenapa kita suka mencari siapa salah, kenapa tidak suka mencari penyelesaian dulu, mungkin sebab tanpa kita tahu siapa yang salah, penyelesaian tidak mudah dicari. Atau mungkin sebab memang that is how typical we are
  3. Pertimbangan, kemahuan
  4. Cerekarama

Rupanya cerekarama pun termasuk dalam isu ni. Ini (entri berbaur emosi semata-mata) lah yang terjadi bila tidak keluar malam minggu dan duduk di depan tv3 layan cerekarama. Kuat betul pengaruh televisyen.

Perbincangan ditangguh!

Love,

Cinoi xo.

p/s: Teka artis & lagu and Win Cash here, or get convicted for being sexy here? You pick!

11 comments:

FionaHafiz said...

amat makcik lah entry ini. haha.

Unknown said...

haha..memang entry maci2 owh noi..
aku yg taraf maci ni pun,
blum lagi terbuat entry2 gini..
haha

ui, buli bha akai tu bio oil d muka.
ramai suda testimoni,
bkesan noi

cik chinta said...

ahaha..alahaiii...rugi x tguk cite mgu lepas tu tau..=D masalah org yg x keje ble cuti skola..xdapat dgar isu kat radio..wuwuwu

Aki said...

ok,mari pakcik cakap.. Pakcik ni suka salahkan diri sendiri.. (Yalah tu Pakcik).. Haha.. Hm,betul,kita selalu cari salah orang.. Then,ada lah macam2 ini itu dia yang buat bingung.. (er,sa pula yang bingung ni)
Hm,gini la.. Setiap perkara yang berlaku,mesti ada sebab musabab dia,so,bila kita mau mempersalahkan seseorang,terlebih dahulu,sebelum cari kesalahan dia,cari sebab kenapa dia buat macam tu.. (err,sa blum pernah jadi orang ketiga and mencari orang ketiga).. Tapi sepanjang pengalaman c Aki ni,teda lagi masalah orang ke3 yang terjadi tanpa sebab.. Hey,U know what,pasal perbezaan makanan saja pun,orang buli cari orang ketiga tau.. Haha.. believe me,I've seen it myself.. ^_^.v..
So,hm,marilah kita sama2,fikir diri sendiri dulu,sebelum fikir pasal orang lain.. eh,bukan mo pentingkan diri sendiri,maksud saya,cuba fikir dulu apa kesalahan diri sendiri,sebelum cari kesalahan orang lain..
aahhh,paling senang,jangan la cari kesalahan orang.. senang.. ^_^.v..

AQLIS ZAMIA said...

salah la!!!!
(eh.. emo..)

adan said...

manusia memang akan cari kesalahan dulu.. biasa terjadi..

nGiau said...

bg pendapat saya lah kan,irg ketiga mmg salah. kenapa?sebab,kalau dia tida melayan tu 'c penggoda',kes curang-mencurangi ni tida akan terjadi.

peace!:D

Cinoi Lavigne said...

Fiona,
haruslah. Baru matured! hahah

Mr.Mrs.Mikko,
Buat lah 1 sekali sekala entry macik.

Cik CHinta,
Sy pun tiba2 jak tertingu tu cerita.

Exyanne,
Iya. Buat hal sendiri kan. begitu maksudmu kan. Haha

CarrotSusu,
Sama2 emo!

Adan,
manusia biasa kan

Ngiau,
mmg slalu org ke3 salah, tp kalau 1pihak ni ndak leads them on, tidak juga kan. So bkn sblh pihak jak salah. sama ada pihak ke2 ata pihak ke1 juga harus main pranan, kalau tidak gatal2 tidak juga pihak ke3 boleh wujud kan

Jay Minerva said...

direct pegi point la, ini pendapat aku. topic ialah salah ka menjadi org ke-3. Jawapan aku: boleh jadi ya, boleh jadi tidak. Kenapa? banyak sebab.
Mungkin org yg menjadi yg ke-3 tu x tau yang dia menjadi yg ke-3 sebab kena tipu si pencari org ke-3. tapi kalau org ke-3 tu dah tau org yg mau jdikan dia org ke-3 tu dah ada yg punya n then bersetuju jugak means dia x salah untuk menuruti keinginan dia, cuma keputusan menerima tu secara terang lagi bersuluh mengakibatkan malapetaka di blakang hari. ini semua dari kita juga, sama ada mau atau x mau. Tuhan bg otak sendiri mau pikir la..

beaty said...

Adeh iya kan..mind orang ni da program bh mau cari sapa salah dulu kan. bukan mau cari penyelesaian but cari orang tmpt dia tuding telunjuk ni..

Ladfe Amir said...

saya juga ada memberi pendapat saya tentang isu ni. agak panjang lebar utk dijelaskan di sini

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....