Friday, March 30, 2012

Bawa Pink Naik Feri Ke Labuan

 

Eee lamanya sudah kan ke Labuan, baru lah sekarang-sekarang ada masa update. i ‘ve been meaning to share this, so biarlah lambat, yang penting ada, bikin rujukan sama semua-semua.

Menumbok – Labuan
From Kota Kinabalu, kalau mahu bawa kereta ke Labuan, kena drive ke Menumbok that took approximately 2 hours drive. KK-Putatan-Kinarut-Papar-Kimanis-Bongawan-Simpang Limbawang-Kuala Penyu-dan akhirnya sampai lah Menumbuk.

Then terus cari parking untuk queue masuk feri okay. Masa tu my sis sudah belikan tiket di Labuan (masa beli tiket feri untuk kereta dia akan tanya terus nama pemandu), so kami just jalan kaki masuk dalam pagar tu sikit (kalau kamu di Menumbuk kamu akan nampak pagar tu), minta print Boarding Pass untuk kereta, dan tiket untuk penumpang (tiket penumpang Rm5 per pax, untuk kereta depends on jenis, Pink cost RM40), rujuk gambar di bawah.Feri ke Labuan

Lepas dari kaunter tu, kena jalan kaki ke epan sikit jabatan laut kalau taksilap untuk bayar Landing Fees (RM14 for Pink, and RM1.50 per pax, which RM1.50 ni aku tatahu kenapa kena bayar lagi sedangkan dah bayar tiket di atas tu), dan Landing Fees ni sekali saja lah bayar, from Labuan to KK later tiada bayar landing fees. Refer below picture.Feri ke Labuan 03

Kalau kamu follow my twitter mungkin kamu akan perasan aku membebel pasal sistem feri yang tunggang langgang. I mean, kamu ada feri bawa angkut kereta, bawa-bawa lah di atur di luar stesen feri ni, sebab jalan yang sama untuk kereta masuk ke dalam feri juga adalah jalan yang sama untuk kereta yang keluar dari feri, belum masuk bas bas besar yang parking di siring-siring lagi, hectic! Dan aku memang culture shocked di situ. Somebody must do something about this. Bukan lagi tak sistematik keadaan di luar gate masuk, malah memang tiada sistem, masing-masing hantam sajalah.Feri ke Labuan 04Tengok anak panah merah tu, di situ lah pagar masuk tu. Yang aku mention tadi di atas.

Walaupun nampak macam panjang gila jem, bila masuk, Pink dapat park bahagian depan-depan juga, tapi still di bawah yang beratap lah. Dan masa perjalanan dari daratan naik ke feri tu aku memang berkobar-kobar dan excited sungguh like a G6 like a G6~~Feri ke Labuan 06

Lepas tu apalagi camwhore la atas feri. Ini first time seumur hidup aku 26 tahun untuk naik feri. Dulu masa study di matrik, Daddy memang tak bagi aku naik feri. So jakun-jakun lah ni. Pagi-pagi sebelum gerak tu pun aku memang pumped up kicks lah sampai check in di semua tempat kami lalui aku rasa.Feri ke Labuan 07

Yang ni gambaran scene feri kereta dari atas, Pink must be right below me Winking smile

Feri ke Labuan 08

Lepas tu aku masuk lah dalam di tempat penumpang-penumpang. Tempat duduk keadaan macam dalam bus, cuma lebih banyak kerusi dan ada TV yang sedang pasang cerita Mr.Bean, which aku tak comfortable langsung. 1, pasal the seat, is very old. Is this the only feri KK-labuan-kk? Sebab if it is the only one, they should put more effort to take care of this feri. Kerusi koyak rabak, ada yang macam mau roboh sudah. 2, sebab bau. Busuk yang amat, mungkin aku bad luck haritu, dapat yang busuk-busuk. Masuk dengan budak-budak menangis lagi. Aku takut mabuk.

Sebelum mabuk, aku bawa Tunang lepak di luar. Yang makin lama kami penat lepak luar, so kami decide tidur saja dalam kereta. Gambar di bawah ni adalah keadaan yang aku lihat sebelum tidur.Feri ke Labuan 09

Sesampai di Labuan, keadaan adalah much better dari di Menumbok, sebab keluar dari feri terus ke kanan, dan kereta yang akan masuk ke feri berada di sebelah kiri, yang mana di tengah-tengah antaranya ada bangunan, kamu faham kah ni. MEans taklah jalan lane yang sama macam keadaan di Menumbok. Winking smile

 

Labuan – Menumbok
Ok, ini pun my sis sekali beli tiket awal-awal dengan tiket di atas tadi, so aku cuma pergi kaunter, minta print Boarding Pass for Pink, dan bayar tambang untuk penumpang.

Feri ke Labuan 02

 

Kalau kamu follow twitter aku juga kamu akan tahu masa tu aku jadi trafik feri labuan tak berbayar. haha. Tengok gambar di bawah, itu pandangan dari site mirror passenger seat kereta aku, means di belakang ialah jem yang panjang. Mulanya kami pun stuck di jem tu lama gila, so aku keluar dari kereta, dan tengok banyak lagi ruang di depan tu, cuma hairan kenapa pemandu di depan-depan kami ni tak maju. So aku keluar dan bagi arahan maju, dan tolong susun atur kereta yang lintang pukang di situ. Tunang kagum sekejap sebab lepas aku keluar dari kerta baru ada traffic movement di situ, yes I know I make u proud, don’t say. HahahaFeri ke Labuan 10

 

So we ended up here, di depan-depan, dekat lah dengan kereta my sis.Feri ke Labuan 11

So bye bye Labuan. Till we meet again. I’ll never be the same, if we ever meet again~~

Feri ke Labuan 12.

 

Gambar terakhir aku bagi gambaran (untuk yang tatahu, sakai macam aku) macam mana rapat dorang susun kereta di dalam feri.Feri ke Labuan 13

 

Jadi, anything I missed? Cukupkah informasi untuk macam mana bawa kereta naik feri dari KK ke Labuan? Ahha, kalau ada yang tacukup tanya jak ah. Hope this helps.

Ktnhxbye.

 

Love,

Cinoi xo

10 comments:

Dayz J said...

Noi, kmu ada limpas bah kan yang naik feri seberang sungai di kuala penyu tu? gila. itu lagi seram feri dia tau.

kay masingan said...

sebenarnya saya blm pernah naik feri p labuan, bot laju saya saya naik. memang byk komplen itu sistem feri di menumbuk n labuan x baik dan mengecewakan. Mcm x kena maintain bah. Padahal labuan tu wilayah perseketuan tapi x juga setaraf ngan di semenanjung tu perkhidmatan, Jgn cerita lah kalo yg dari menumbuk tu..

Riena Haiqal said...

aik g labuan tak gtau yer. BTW, saya orang labuan.. nanti jangan lupa datang labuan lagi g.. roger2 saya gak k.. :)

Cinoi Lavigne said...

Dayz,
MAcam teda limpas, teda ku nampak.

Kay,
ya ture. WP bah kan. Tp jauhnyalah beza sama WP Kl, n WP putrajaya.

Bunny Nur Riena,
Ala yaka. Okayy memang mau dtg algi soon, mau stay di Beta, aritu stay tmpat lain.

ak yuyunz said...

halo..

just found your blog =) quite interesting pegi labuan. i burned my AA ticket to labuan haritu due to some reason. ah kalau tak dah dapat jejak kaki ke sana..

what's happening there yeah? will wait for another AA promo.. =)

beaty said...

sa selalu arrange kerita orang naik ferry ja..dulu ada kan projek d labuan so sa arrange tapi iya ni pos buli jadi panduan nanti

Jay Minerva said...

Ada pemaju proposed utk buat jambatan Menumbok - Labuan, tp klu ada jambatan tu akan terhapus la keistimewaan Duty Free Labuan sebab ada akses mudah ke sana. The system must be improvise, i wonder how can a YB di area tu bleh terlepas pandang perkara2 mcm ni which is kita sendiri boleh nampak. YB x turun padang ka tgk keadaan? xkan tiada org yg terfikir utk perbaiki sistem di jeti Menumbok tu? tolong la, wawasan 2020 ni x lama jd impian 2020...

Unknown said...

ya ba kan..spatutnya dikasi cantik2 la ba tu feri kan. sya naik dlu segala susu soya la cola la tumpah smpai hmpir muntah sya yg tumpah ekekeke..time budak2 dlu, family bwa kreta masuk feri. rasa mcm luas ja laluan antara kereta2 tu..sebab time tu sya masi 7-8 thun akaka..

Unknown said...

erm....saya nak tanya pasal ke labuan...ada x no untuk booking tiket feri tu???

Cinoi Lavigne said...

Anas,
Ala xda lah, sorry

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....