Wednesday, July 25, 2012

My First Time Story

 

Ibu Jay pernah cakap, “Jangan sanding kalau perut masih ke depan”

Aku dengan Jay sambut dengan ketawa. Mula-mula sebelum tunang mahu kuruskan badan, tak sempat katanya, nanti lepas tunang lah. Lepas tunang, Majlis Hantaran (Naik Duit) on 7th April 2012 DSC_6300

Makin ke depan pula aku rasa perutnya. Both us pressure. Aku pressure dia. Dia pressure sendiri. Bila by mahu kuruskan badan ni. Jawabnya, kalau by mahu by akan buat. Jadi bila lah mahunya? Bila? Perkara kecil bersambut dengan pertengkaran hebat.

Gambar di bawah, seminggu selepas gambar di atas, 14th April 2012. Bila lihat gambar itu sekarang, aku akan cakap dengan diri sendiri “Aikkk, kenapa aku tak perasan dia sechomel itu waktu itu”  Hari hari tengok dan jumpa, perut ke depan jauh sudah ke depan pun tak sedar lagi.

DSC_0235 Lepas shot yang di atas, kami snap lagi 1 shot aku berdiri tepi dia untuk cover perutnya –_-'

 

2 3 hari selepas gambar di atas, beli lah konon, kasut untuk joging yang aku rasa agak mahal. Katanya baru semangat. Siapa yang perasan aku ada upload instagram gambar kasut oren yang striking gila kalernya.

Joging seminggu.

Amy Melissa, bbm aku. I wanna thanked her sebab BBM aku masa tu. Tanya bila mahu cuba HERBALIFE. Actually, Amy dan ibu Jay sendiri sudah sejak tahun lalu lagi berulang kali cakap “Bagus cuba HERBALIFE” Kami berdua yang buat taktahu sahaja. Haish. Too bad masa tu.

Masa Amy bbm tu aku terus decide, SIGN UP around 27th April 2012, dan purchase Start Now Pack herbalife untuk Jay, tanpa pengetahuannya. Scary campur excited sebenarnya. Berdebar tahap mahu nangis, betul kah apa aku bikin ni without discuss dengan dia.

Jay, tolong pergi office hq aku, ada parcel sampai, aku di Kimanis sampai petang harini” It was a box of Herbalife SNP Set, which at first he wasn’t agree.

“Apa ni sayang?”

“Oh, itu hadiah untuk orang joging”

Shocked lagi dia tengok box tu sambil dalam hatinya, “Haishhh, membazirnya” (Lepas 2 bulan baru dia kasitahu bahawa at 1st dia marah n rasa membazir, which is sekarang not anymore, it’s worth it)

Gambar di bawah 12th May 2012, baru seminggu consume herbalife. Tak nampak lagi perubahan. Sudah la jarang joging pula masa ni HA HA HA. Ada herbalife katanya. Jalan-jalan with Sis Lyne, Bro Kay and their baby, Qays di Kundasang. Banyaaaakkk sangat gambar dengan pemandangan cantik tapi aku tidak upload di blog mahupun Facebook. Sebab, ehhe. Tak konfiden tengok jay. Susah hati aku.DSC_0230 Qays pun mengolok Uncle Ajay ada dua dagu. Masa ni Uncle Jay belum healthy dan kuat berdengkur.

DSC_0009 Jay, I am sorry sebab upload gambar you without neck and with extra tummy. i love you.

 

Lepas itu Jay tiada bergambar lagi. DAN He is my first experience of coaching someone in lose weight program of Herbalife with the help of our Coach a.k.a my Sponsor Amy Melissa. It was the most exciting 2 months in my life, where we laugh and cry the most, where we have less fight less arguments, where we discover new things every day. Sebab Jay adalah sangat disiplin and determine, he knows what he want, he imagine what he want and he do what he need to do, that makes my works seem so easy. Aku betul-betul tidak sangka, orang yang begini  DEGIL bisa bikin semua itu.

We asked Amy, we asked the experience, we google, we read, books, internet, asked our upline punya upline punya upline, yang few years sudah with herbalife. Attend herbalife Event, Training. And of course, all of the above diiringi dengan doa kepada yang Maha Esa. Kerana diizinkan Dia lah kami  bertemu Herbalife.

Dan inilah hasilnya

before after herbalifeAlhamdulillah. Gamabr di atas he lost around 8kg!

Kakak sulung saya pun ada cakap “Eh, Jay sudah macam tidak berdengkur sekarang kan”

Iya, Jay letak kepala di SOFA pun, tidur dalam kereta pun, DENGKURANnya paling menang. Now bye bye dengkur.

herbalife kk 15th July 2012, after that 8kg, masa ni dia lost another 1kg, which the accumulate kg he lost is 9kg.

Thanks to Jay dearest, sebab bagi peluang untuk aku tolong dia buang lemak and live healthy, kami masih lagi dalam perjalanan itu sebenarnya, ada few kilos more to go, and ada mission lagi. dan yang paling penting, THANK YOU SO MUCH sebab bagi peluang kepada diri sendiri untuk mencuba, untuk discover perkara baru, and sebab willing bersama-sama aku to work for this.

Setakat 4 hari puasa ini, dengan menyambut baik Kempen SIHAT BERTENAGA DI BULAN PUASA, HENSEM BERGAYA DI AIDILFITRI, Jay lost another 2kg, which makes the accumulate number of kg he lost is 11. 11kg in 3months!!!!

Sekarang dia ada 5kg lagi untuk buang, baru lah ideal weight. 5kg itu termasuk menurunkan range peratusan body fat, menurunkan juga nombor pada visceral fat. IMG-20120725-WA000

Itu gambar Jay harini. Jay sangat perlu shopping sudah lah aku rasa, sebab semua TSHIRT dan BAJU KEMEJA dia, sudah ada bahagian kendur di depan, bekas kesan perut yang dulu. Sekarang sudah boleh tukar ke SAIZ M.  Seluar kerja ialah lose di bahagian peha dan pinggang. Kesian. Katanya pakai dulu apa yang ada. Lepas kahwin kita shopping.

EH, harini 25 July 2012 kan? SEBULAN lagi kami kahwin. SEBULAN!!

Ok. Thanks for reading.

And by the way, kamu ingat kah entry TANITA tu, sebab Jay lah aku beli tu.

Jay, I am so proud of you. Keep it up. I know you can do it!  Thank you Allah. Mudahan kita istiqamah dalam semua hal yang baik-baik.

KALAU MAHU TAHU lebih lanjut, ini trend sekarang ya, paling in, call/sms 0177000171.

 

Love,

Cinoi xo

18 comments:

Sheila said...

hebat nya!.. tunggu lah aku kembali normal baru aku start balik :)

beaty said...

noi punya kurus suda c jay.. betul2 nmpk kesan dia ni..

kalau tunang sa tu susah sikit o perut dia kan deii...bikin merana nampak ni

Joanne Juend said...

feewwwiittt! :)

Jay Minerva said...

edit tu... tp edit di luar gambar la... edit pki HERBALIFE haha!!

Unknown said...

hebat!

Unknown said...

congrats dpt ksi trun berat..
caiyok2 jgk 5kg yg tinggal.. hihi..

Unknown said...

wow! congrats aaa.. byk kilo yg sudah dibuang tu..

cuz aku pun ada minum ni herbalife.. mmg ada perbezaan la lps dia minum HB.. tp mo berterusan kan3x..

eh b2b.. sama pula date kita tu.. hahaha

Zaid Xtravaganza said...

Congratulations Coach Cinoi! Inspiring story. You are truely an amazing person. You are the LIGHTHOUSE that will guide your friends, your family & your society out of nutritional ignirance. I am so proud of you.

Congratulations to Abg Jay for making the commitment to CHANGE. Your story will inspire millions of people around the country and perhaps the world as Herbalife is an international company. One day, you will tell your story in front of 25,000 ppl from multiple countries in an event called EXTRAVAGANZA where you tell your story how Herbalife has given you Health, Wealth & happiness!

Thie is the beginning of your journey to PRESIDENTS TEAM!

Zaid.

Misya Mialen said...

hb mmg berkesan tp yg x thn sbb minum ari 4 liter sehari. huhuhu.

StellaClaire-Richard said...

hebat la herbalife..:)

Fadzmie said...

Herbalife bah tu, bukan main-main punya barang. Hehe. Bah, good luck to both of you. :)

nurarinab said...

seriously nk try kasi cheng..hehe.thanx for sharing :)

Pamie said...

wahhhhhhh..kagom kagom..tahniah cinoi..hehehehe :)

Writing From Far said...

sa pun minum HL ba..mmg bagus kan...

Abu Bagi said...

Serius 8kg.. Punya banyak..sgt berkesan pulak herbalife ni..si jay nampak banyak perubahan dlm masa 2bulan jak.. Boleh di rekomen ni sama kazen2 sama kawan kawan aku yg gundut..

Btw, si jay ni ex-clasmate aku SPM 2002 di Agaseh..

Invetations dah sent out kan, slamt pengantin baru.. Semoga diberkati Allah selalu..

Nurul Says said...

ila: kenapa ko nda normal?..

noi: TAHNIAH kamu berdua!!

Dimple said...

woahhh! bestnya entri neh.

kay masingan said...

ramai jg kwn2 sya minum herbalife ni, ada yg berkesan ada yg yg tidak sebab kena disiplin juga dari segi makan bah tu..:) tapi tunang ko ni betul2 berkesan o..tahniah..:)

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....