Monday, August 8, 2011

Ada orang yang lebih susah dari kita

 

Salam Ramadhan ke 8 my fellow readers yang cute dan rajin gila sebab datang sini dan sedang membaca ini sekarang. *wink

Hari tu, actually lama sudah, saya dan tunang pergi Maybank Alamesra. saya tunggu di kereta, Jay pergi bank, saya nampak ada budak pakai songkok bercakap dengan Jay, depan bank.

So, aku tanya Jay “Apa budak tu mau?”

“Ohh budak tu jual barang untuk minta derma, sort of”

“Ohh kesiannyaaa”

Jay bagi budak tu sejumlah duit ,tidak banyak pun sikit saja dia bagi, asal ada sebab tidak sampai hati tengok budak tu situ, tapi Jay tidak ambil pun barang yang budak tu jual. Sepatutnya Jay pesan sama budak tu “Ini duit untuk kau ya, bukan untuk institusi yang suru kau berdiri di sini ber jam-jam cari customer” Ada kah badan kebajikan sepatutnya suruh budak-budak ni berdiri di depan bank dan kedai-kedai untuk berjualan atau minta sedekah?

Bukankah sepatutnya budak-budak ni berada di sekolah? Terus rasa bersyukur sangat dengan apa yang dimiliki dan keluarga. Jay pun marah-marah, sebab kenapa budak-budak ramai disuruh kutip derma atau jual barang instead of berada di sekolah ambil PMR, SPM, masuk U. Kesian dorang. Sekolah entah ke mana, sibuk berdiri depan bank tunggu orang lalu-lalang yang kadang-kadang tidak pandang dorang pun. Nahh sekarang kamu semua tu, berhenti lah mengeluh di FB sana, ada yang lagi kesian, tidak dapat sekolah tapi terpaksa berdiri ber jam-jam mengutip derma.

Parti yang tidak bertanggungjawab mengambil kesempatan to these children by making them go around asking for donations under the names of unknown schools or orphanage. That is wrong and abnormal.

Based on Daily express last week, perbuatan ini adalah di bawah Child Act 2001. Boleh didenda hingga Rm5,000 atau 2 tahun penjara ok. So kalau kita nampak tu, prihatin la sikit, tanya where are they come from, which institution. So boleh kita buat report ka apa, atleast terbela juga nasib dorang.

Sudah lah tidak pergi sekolah, entah keluarga dorang tahu ka tidak, especially yang anak yatim piatu tu. So kamu kamu kamu dan saya, sila bersyukur dengan apa yang kita miliki sekarang!

Ok. Itu saja. Spread the love people!

 

Love,

Cinoi xo

9 comments:

Jay Minerva said...

Harap2 org yg berkenaan terbc ni...

beaty said...

ahh cinoi selalu tu ada cinoi..sa pun kesian bh..tapi buli ka sa ckp sa x percaya tu institution dia..patut ka kena suruh ni p bediri2 d bank..dei kesian

iya walaupun sa bukan sesenang mana..tapi at least dapt education yang cukup n makan yang cukup

Unknown said...

Sama sy, sy pun tk percaya..tapi kesian sama budak2 tu..huhuhu

Aki said...

ya,heran juga budak2 tu kan?? disuruh sini sana ni.. apa kah..

Just said...

klu urg besar mmg nda kena layan ni sbb most cases tipu ja... alaa.. yg kertas2 tu buli kena fotostat pun... klu yg cacat2 pun nda bg sbb most cases tipu jg! yg nda buta jd buta. heyy... tp kadang2 ada jua sy bagi.. tp jarang amat kalau bila tiba tahap simpati tu tinggi drpd besa ja. tp mmg kesian klu budak2 disalahguna utk tujuan2 yg mcm ni.. :|

Akue Achik said...

dkt Cp la kan paling byk bdak2 mcm tu..dlu kesian jga, tp bila da tlmpau selalu kena, fed up pla..huhuu

Anonymous said...

mmg kesian bila tgk tp sy ragu2 ni kdg2 mau donate. Kdg2 ja sy bagi tu pun klu dia jual something tp klu dgn budak2 jrg la. Bukan apa, tp kita pn xtau kan mantau drg ni kena guna/paksa oleh sindiket. kita bg duit pun, mgkin drg nda dpt 1sen pun :(

tqa said...

ee pernah sy tjmpa budak2 mintak duit pastu dia tunjuk surat dia ckp, kak rumah kami baru terbakar.. sy ckp ada mintak tlg sama baitulmal ka? sbb bapak sy keja baitulmal dan dia selalu pigi tempat2 mangsa kebakaran menghulur bantuan bagi pihak baitulmal lah. mcm tdk logik pulak anak2 yg kebakaran rumahnya bawak surat ke hulu ke hilir mintak duit. sedih juge itu macam pun Y_Y

Unknown said...

betul ni cinoi.. budak2 ni sy rasa kena gunakan ba oleh orang2 yang nda betanggungjawab..

kalau la betul dorang mo kutip derma sambil jual produk ..

spatutnya dorang minta dari badan berwajib sedia 1 tempat tuk dorang berjualan.. (coz orang2 m'sia ni baik hati & permurah ba..)

kita ni pun nda was2 dan syak wasangka yang bukan2 mo menderma kan..

bukan suruh ni budak2 berkeliaran serupa gelandangan ba..

kesian dorang..

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....