Friday, August 5, 2011

Salam Ramadhan dari perantauan

 

Assalamualaikum w.b.t

Membaca entri Ramadhan Ona & Sheila, aku pun mau buat satu! Belum terlambat bah kan, hari ni pun baru 5 Ramadhan ;) ALhamdulillah dapat lagi rasa Ramadhan tahun ini.

Sahur

Masa kecil Daddy memang wajibkan sahur. Tiada alasan untuk tidak bangun sahur. Biarlah dalam keadaan mengantuk macam mana pun, aksi tarik-tarik hingus dan kesat taik mata itu biasa. Tapi pergerakan mesti pandai untuk cover dari Daddy. Kegarangan Daddy tahap tarik hingus berulang kali semasa makan pun adalah kesalahan besar ya. puasa dengan daddy Mummy mesti masak lauk-pauk macam makan malam. Sudah selesai makan nasi, wajib minum hot drinks macam breakfast atau minum petang, bersama bread atau pisang goreng, wajib ya. Oh makan buah pun mesti. Dan minum air banyak-banyak. Itu peraturan Daddy. Semasa proses sahur tu Daddy akan buka radio aku tidak tau channel apa ada masa tu di Sandakan, selalu keluar suara perempuan nyanyi lagu “bulan puasa~ bulan puasa” (Aku cari jap nanti di youtube ok)

Bila sudah besar, umur 13tahun aku sekolah asrama, sahur memang malas gila. Sebab kena siap lengkap bertudung dan pergi dewan makan untuk sahur. Which is bagi aku kerja berat sangat. Muka dah la muka yang paling buruk pernah wujud di dunia baru-bangun, kena berpakaian lengkap dan jalan ke dewan makan lagi. Bye-bye to sahur.

Bila masuk U, 1st year duduk asrama, sama juga cerita. Aku tidak bersahur, sihat, sampai berbuka, sihat lagi, tiba-tiba pukul10 malam cirit-birit diikuti muntah yang berlanjutan sampai pukul4 pagi, pergi klinik kesihatan universiti, drip (masuk air) sampai pukul7 pagi, still worst, so pukul7 pagi kena naik ambulance siap bunyi neno neno lagi ke hospital Batu Pahat. Total 7 pine air masuk dalam badan, urat di tangan sampai bengkak kaler hijau. Sudah 2nd year dan seterusnya, duduk di rumah sewa, ramai kawan-kawan, ada kereta, baru lah rajin bersahur.

Dan untuk kali ini setakat 5 Ramadhan, tiada sahur aku tertinggal. Kak Nani masak. kalau aku duk di rumah kedua, paling malas pun pergi tapau makan. Minum susu. Makan kurma (kalau masih ada baki kurma berbuka)

 

Sungkai / Berbuka

Masa kecil, masa masih tinggal dengan keluarga, tiada istilah ke bazar. Semua Daddy yang beli, Mummy yang masak. Daddy akan sediakan macam air buah yang dia cipta sendiri, macam cocktail gitu, air bandung dan sumbat pelbagai jenis buah dipotong dadu dalamnya. Berbuka ramai-ramai di rumah. Masa tu semua orang ada di Sandakan lagi. Rindunyaaaa T___T

Masa sekolah, makan saja apa yang dewan makan bagi. Alhamdulillah survive juga, masih hidup sampai sekarang.

MAsa matrik sudah pandai ke bazar. Masa di universiti lagi lah, hari-hari pergi bazar dan jadi kawan syaitan (walaupun syaitan dipenjara masa tu) sebab bazir-bazir beli itu ini. Bazar Parit Raja memang superb. Aku siap label area station kat BAzar tu supaya kalau nak cari kawan, atau ada member yang nak bagitau gerai best, boleh guna petunjuk area yang aku bagi, supaya senang cari. Dan hampir setiap hari mesti makan Laksa Penang.

Kemarin aku jumpa Laksa Penang di Bazar sembulan, orang semenanjung yang jual, so aku percaya la. Balik rumah, sungkai, hampa. Rasa nya tiada kick.

Dan selepas 4 hari berbuka dengan nasi dan lauk pauk yang banyak, aku ambil keputusan supaya menghadkan pembelian di bazar, untuk jimat duit dan tidak terlalu kenyang gila lepas berbuka.Ya, setiap kali buka rasa hamil 2 bulan (bak kata Totin), perut senak, mata mengantuk, bangun dari duduk pun malas. So kemarin, sudah mula besederhana. Kemarin di Bazar sembulan cuma belanja RM13 untuk ABC, Laksa Penang, Kebab, dan Murtabak Jawa.

*********************

Kalau ikutkan banyak kenangan Ramadhan dari kechil sampai besar, kalau ingat buat menitis air mata. Aku pernah masa tahun akhir di U, masa bulan Ramadhan aku pakai tudung. Mau try mana tau boleh terus. Tapi tretttt! gagal, pakai masa bulan Ramadhan saja.

Dan ramai kawan –kawan yang non muslim pun boleh join sahur dan berbuka, since aku sekolah sampai ke universiti. They rock it.

Di asrama masa sekolah di Lahad Datu, hari-hari lagu nasyid dipasang kuat-kuat di speaker asrama. Rindunyaaa. Malam-malam p tarawikh. Pastu mengaji.

Puasa tahun lalu paling worst in my life rasanya sebab masa tu kerja di Bintulu, ada shutdown kalau tidak silap. Hari ni puasa, besok tidak, kadang puasa kadang tidak, masa tu memang teruk sekali, pergi bazar nmbor 1. 

Jadi tahun ni sudah tidak boleh macam tu. Hampir tewas dengan KFC hari Rabu lepas, budak office beli siap bagi aku sekotak lagi. Terus Whatsapp Encik Jay cepat-cepat “Tolongggg, bau KFC menusuk hidung” dia pun psiko-psiko supaya aku tidak berbuka. Ha ha tahan juga sampai petang! Bravo saya! (sambil tepuk dada tanya selera macam-macam selera sekarang bahu sendiri)

Hari pertama puasa aku memang penat gila, sebab malam sebelumnya baru sampai KK, dari Sandakan, dan agak lewat juga. Bangun sahur lagi. Pagi memang tidak larat bangun ke kerja, aku skip kerja, ambik emergency leave. Tidur sampai tengahari. Ha ha fail! Hari pertama puasa sudah tidur sampi tengahari. Tarawikh InsyaAllah aku start minggu depan. Ehhe, ada lagi begitu kan?

*******************

Apa pun, kemungkinan besar, kali ini puasa terakhir aku sebagai single, InsyaAllah. Cewah. Mungkin banyak perubahan untuk puasa tahun depan nanti kan. Teeeheeee.

Dan aku akan elak post gambar makanan di blog ataupun FB, kerana khuatir kalau-kalau aku buka blog sendiri masa siang-siang hari, aku terus terliur. Juga aku akan banned pada siang hari sehingga habis bulan Ramadhan, mana-mana blog yang letak gambar makanan-makanan sedap!

Salam Ramadhan to all my readers. Semoga kita semua dapat keberkatannya. Sikit hari lagi, hari raya.

 

Love,

Cinoi xo

8 comments:

Jay Minerva said...

InsyaAllah ramadhan tahun depan u puasa dgn housemate lelaki k...

Cinoi Lavigne said...

Jay,
Ehehe mesti masak la tu kan. XBleh malas2. sama x bleh makan luar slalu =_='

Aki said...

haha.. mengimbau kenangan ah.. dulu tem kerja di KFC,suma yang puasa malas bangun masak sahur.. si Aki juga yang masak,kasi bangun durang dan makan,biarpun si Aki tida puasa.. hm,sampai banned blog makanan ah.. habis la diurang.. :-p

Jay Minerva said...

ya... (nada tegas)

Unknown said...

Hahaha kenangan puasa mase kecik memang lucu..

Happy Ramadhan dear :)

Unknown said...

best! sy suka ni entri.. mengingatkan sy kembali kenangan sahur & sungkai bersama family & semasa study zaman dulu2 kala.. hihihi ;)

beaty said...

menamatkan bujang suda c cinoi..bh sa kasi doa ko la. anw siok pul acerita kicil2 kan banyak kenangan kan cinoi..hehe

yo..iya bazar mau kasi kurang sikit p sebeb mau jimat ..baik masak sndri tuk jaminan bersih kan..hehe


bh selamt berpuasa dn berbuka nanti cinoi

Anonymous said...

Aiseh noi..nda lama lg bukan single aa. hopefully everything goes well for u :)


suka puasa sm raya sbb extra byk pilihan mknan di bazaar dan time p beraya ruma kwn2 muslim. Hahaha

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....