Thursday, August 27, 2009

KISAH RAMADAN SAYA [Part 1: Sahur]

selamat pagi semua. yaaaa, rasa sungguh segar sesegar darlie hari ni (huhu, darlie saja yang segar kah?) maybe sebab masih pagi lagi di sini, and i don’t really know the weather outside, but, dalam ofis ni its 18 degree celcius okey. sejuk gila.so maybe segar sebab sejuk. lagipun mungkin saya segar sebab hari ni 1st day saya puasa. haha. iya, 1st day. tadi sahur last hour, so setakat pukul10 ni memang belum bernyanyi lagi perut i.tapi mata tak segar woo, mengantuk bangat nii.

menu sahur is udang goreng, ikan goreng, sayur kobis, buah orange, kurma. saya bangun semuanya sudah tersedia di atas meja, sangat heaven ok, thanx to Kak Nani. senang-senang saja di rumah kan, semuanya tersedia.

teringat masa belajar tinggal sendiri. kalau dulu semasa belajar, sebelum tidur pikir-pikir lagi sahur harus beli di mana. tapi saya ingat lagi, sahur terakhir saya di sana (2007), pun semua tersedia. sebab masa tu ada Syauqi n Shiro, (jiran terhebat saya) oh ya, semasa itu saya dengan Syauqi belum bercinta lagi (that story will be up in another post). tapi saya sememangnya sahur bersama mereka, kalau bukan housemate mereka memasak dan saya join sekali makan, tapau di luar pun mereka akan tapaukan sekali. mereka hanya perlu kejutkan saya dari tidur sahaja, caranya dengan tidak mengunci tingkap bilik, supaya senang mereka ketuk and kejutkan saya. yang penting, saya bangun saja, sudah ada tapau makanan buat saya.

walaupun tidak sesedap di rumah punya makanan, saya rasa heaven juga. sahur sama-sama, ramai-ramai dengan mereka, buat satu bulatan yang besar di ruang tamu. haha. ya. bulatan BESAR oke. selepas sahur, beramai-ramai layan asap, lepas tu kami akan main daun terup sampai pagi (selain sembahyang Subuh). haha. serius. sungguh tidak beriman perlakuan tersebut kan. kami main daun terup dan biasanya akan pergi tidur balik selepas pukul8. begitulah rutin sahur saya dan mereka. heaven juga bukan.

tahun lepas saya berpuasa di rumah. setiap kali sahur, teringat balik perlakuan-perlakuan yang heaven pada tahun 2007 tersebut, sampai tahap batu tersekat di dada, sebak oke, rindu gila! tak sangka 2tahun sudah berlalu, semuanya masih segar, rasanya semua yang terlibat masa tu kini di arah masing-masing,jelas lah ramadan tersebut mengeratkan silaturahim kami, yang saya pasti Shiro masih di sana, di tempat kejadian.dan walaupun kami yang lain tidak lagi di sana di tempat kejadian, saya pasti saya sendiri, dan Syauqi juga masih rasa segar tentang itu di hati kami. bugar. baik hentikan sekarang sebelum berlaku pertumpahan airmata. bye!

Love,

CInoiqilavigne

No comments:

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....