Wednesday, January 25, 2012

My First Visit To Agnes Keith’s House

I am ashamed to say that last Chinese New Year’s holiday was my first time to visit Agnes Keith’s House which is located in my hometown, the place where I was born, Sandakan.

Who is Agnes Keith? Feel free to click here, and read yourself. Or you can Google.

If you are lazy to click, I’ll tell you briefly about her. Agnes Keith is an American writer. Rumah Agnes Keith ini pula adalah rumah kerajaan zaman British. Terletak di Jalan Istana, Sandakan. Rumah kayu yang cantik. Dan sekarang sangat bersejarah. Agnes dan Suami, Harry merupakan orang pertama tinggal di rumah ini. Harry ni Conservtor of Forest. Lepas mereka tinggal, bersilih ganti orang tinggal sini, most of them Conservator of Forest la. Lepas tu ada juga Japanese yang tinggal d rumah ni. PUSPANITA juga pernah guna rumah ini, akhir sekali tahun 1992. Lepas tu rumah ni terbiar dan dimakan anai-anai siap jadi sarang penagih. Ada penagih yang mati dalam rumah ini.

agneskeithhouse1

So muzium kerajaan negeri sabah telah selamatkan rumah ni dan jadikan muzium. Tapi susun atur dalam rumah ini sebiji macam masa Agnes and family tinggal. Meja makan, ruang tamu, bilik tidur. Siap ada gambar Agnes dan suami di dapur terlekat di dinding. Kalau tengok keadaan rumah tu meang sebiji. Itu yang menyeramkan. Sebab bila masuk rumah ni rasa macam berada di zaman diorang.

Masuk Agnes Keith’s House ni bayar RM2 sahaja.

agneskeithhouse2

Echan: Kalau dibagi Rm300,000 ko duduk rumah ni sorang-sorang 1 malam kau nak?

Aku: Nda mauu laa!!

Sebab kamu akan rasa sesuatu once u enter this house. Di ruang makan susunan sebiji macam masa Agnes tinggal situ. Ada peti sejuk lama. Very old one. Ada buku-buku lama. Lampu malap kuning. Yaiyyyy. Dengan berapa ramai orang lama pernah tinggal situ. Siap ada penagih mati.

agneskeithhouse3

Tangga untuk naik ke atas gila besar scale dia. Papan lebar dan panjang. Ada pasu besar dan gambar-gambar lama di dinding. Ada potret Agnes Keith dengan mukanya seperti perempuan helper dalam cerita saiko orang putih. Kesian Agnes, dia tidak bersalah pun tapi aku cakap muka dia macam hantu. Sorry.

Di bilik tidur ada pula cerita hantu di compile kan, diceritakan oleh mereka yang pernah tinggal situ. Bilik tidur paling scary. Ada cermin oval meja solek. Aku kan suka bercermin biasa lah. Masa aku dekat-dekat cermin tu, telek muka, rasa macam cermin tu bukan aku punya. Tu ok lagi. Aku round bilik, then aku tengok lagi diri aku dalam cermin tu from accross the room, dari sebelah katil yang diletak di tengah-tengah bilik. I can see myself and the katil at the mirror, dari jauh. Masa tu aku tiba-tiba rasa chill gila wa cakap lu dan tersentak terus berlari pergi arah Jay. Masa tu Jay pun pandang semacam. Echan pun sama, dia sudah mula rasa semacam since first aku telek diri sendiri dalam cermin tu demmit.

agneskeithhouse5

Di bilik baca ada typewriter lama yang usang. Telefon lama yang tiada nombor pun, mau dial kena pusing-pusing macam main jackpot. Ada mesin jahit lama. Postcard dari Sarawak. Buku log perhutanan. First time aku masuk muzium and rasa interested sangat. Macam haram.

Cantik memang cantik rumah ni. English style. Dan rasa ada emosi dalam rumah ni. Tapi seperti biasalah, taboleh ambil gambar di dalam. Tapi I managed to get 1 snap , photo of me heeee. Ssshhhhhh

IMG00114-20120123-1640 Gambar curi pakai blackberry cuma, so kualiti memang out la. Gambar ini diambil di sudut ruang tamu tingkat bawah rumah ni. Can you feel the chill? Can you? Can you? Chewah paksa orang pulak. Di depan aku tu pemain piring hitam old skool.

Masa visit rumah ni baru lah sebok baca semua info di dalam, tidak cukup info siap google lagi. Tapi tidak banyak pun info dalam google, dalam rumah ni lagi banyak info. So, go visit Agnes Keith’s House yourself. Feel the chill bebeh. okeh juga belajar sejarah Sabah dulu-dulu, especially Sandakan. It is nice to sometimes visit this kind of place, rather than MALL , chewah lagi.

Seperti biasa aku tinggalkan kamu dengan gambar tuan tanah dan pasangan.

agneskeithhouse4

Love,

Cinoidotcom

p/s: – Next story is English Tea House , located nearby Agnes Keith’s House. See ya!

13 comments:

Joanne Juend said...

last time sy visit pun, berkepit ja sm laki sy. ada rasa sejuk semacam terutamanya di bilik tidur. kenapakah?

Chii said...

mcm best. mo pg la.

Cinoi said...

Joanne,
I believe semangat org2 yg pnah tinggal situ masih ada di situ.Mimang lain macam rasa dia.

Chii,
mustgo!

Jaw @ MyGamanBorNeo said...

kalau di bagi RM1 juta mungkin saya mau hehehhe ... tapi tempat tu mmg menyeramkan kalau pegi sorang2.

beaty said...

suasana dia mcm seram eh..nmpk gmbr ja pun seram sa tingu..but cantik bah dalam dia noi..tu ruma dia memng mcm english dulu2 punya sylte. jarang da jumpa ruma mcm ni skg kan..

kak gojes said...

wohohoho..nda mau la sy pigi sana..apalagi bermalam..

bah cinoi..sy tag ko ah...

http://mydaniaeryati.blogspot.com/2012/01/11-soalan11-jawapan.html

Sheila said...

eh eh..mcm 'ayah' lah..

Anonymous said...

mau pegi!time CNY tu sepatutnya saya ikut family pegi sana.ala sekali kau cerita mcm menyesal pula tidak pegi.saya suka ni cerita sejarah2 ni n saya mau tengok sendrir!ee...mau juga!

Ad's mom said...

aku pn belum pigi lg

Aki said...

cinoi.. malam dia buka ka?? syok tu.. mau pigi sendiri oh.. paling syok kalau ko sendirian pengunjung di sana.. ^_^.v.. Baca semua apa yang ada..

jajaharissa said...

last week ak sandakan.tp x g pun rumah agnes ni,kwn2 ak tkot ha3

Dayz J said...

Cinoi, kalau aku pergi sana entah berapa hari kali aku demam keteguran. sebab aku ni mulut boleh tahan bibiran di tempat keras T__T

Unknown said...

sya pkrja agnes keith house..emm best baca blog kamu,.trimaksih krn dtg,.crta hantu tu itu dulu saja,biasala tu klu ada bunyi2 sbb papan rumah tu ada dh yg lama tp dh dbaiki...skrg 'mcm' dh tiada sbb blm prnh alami prkara dluar jngka tu :P,.tp apa2pn jgn kamu bgmbr ddlm ya,mmg x blh :P,

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....