Tuesday, July 23, 2013

Rutin

 

Alhamdulillah hari ini Ramadhan ke empat belas. Woot woot!! Separuh masa pertama, how are you doing?

Here is a bit sharing tentang rutin makan kami semasa puasa. Sharing is caring kan katanya.

Sahur.
Dalam 14 hari puasa ini baru sekali terlepas sahur. Dang!

Menu Sahur kami suami isteri
- Aloe Herbal (supaya penyerapan nutrien lebih baik oleh usus, dan supaya elak GASTRIK)
- Shake + oat
- Kurma
- Air
- Buah (kalau rajin)
- Telur separuh masak (kalau rajin je)


Aku set ALARM setiap hari 3.45 AM. Imsak around 4.35 AM macam tu kan. Kadang bangun terus, kadang plus minus SNOOZE alarm dan bermalasan, 4.15 baru bangun benar. Tuang aloe, minum , sambil letak blender, cedok shake formula 1, tuang air , susu, etc. SIAP! Minum tak sampai 10minit. Lepas tu segar bugar. Paling best untuk orang yang malas sahur.

“Bersahurlah, sesungguhnya pada sahur itu ada keberkatan”. (Riwayat al-Bukhari dan Muslim) Rujuk SINI

Bugar sampai petang. HAHA tipu lah kalau tak lapar, rasa lapar tu ada datang, seminit dua lepas tu berlalu pergi. GASTRIK MEMANG BABAI, tak ada Alhamdulillah. Tenaga tu tidak lah macam orang puasa teruk sangat, macam biasa lagi boleh cuci kain overhaul rumah, atau jalan-jalan kaki sebelah petang, joging pun boleh sesangat. InshaAllah tidak ada masalah lesu atau kurang aktif dan gastrik mengantuk pening. Bisa menjalankan aktiviti harian seperti biasa, puasa bukannya penghalang kita bekerja.

Macam mana itu berlaku? Bersahur SHAKE ni low carb, low sugar, high protein, gula dalam darah stabil, projection tenaga lebih panjang. imageBerbanding bersahur dengan makanan bergoreng, tinggi karbohidrat, jadi awal pagi gula dalam badan tinggi, insulin pun dirembeskan segera, lalu gula tu drop, nah di situlah kita mula rasa lemah dan lapar. Gula dalam darah tak stabilimage

JADI SIAPA MAHU KEBUGARAN BERPANJANGAN, DAN SAHUR YANG MUDAH  SESIMPLE 123? Bawa-bawalah mencari coach seperti saya sendiri 0177000171

shakes
*Gambar kiri atas customer aku send

Setiap sel di dalam tubuh anda memerlukan nutrien yang berbeza untuk bertumbuh sihat, sudahkah anda menunaikan hak badan anda hari ini?

khasiat formula 1

Menu Berbuka kami suami istri
- Kurma
- Aloe (aloe ni bantu meneutralkan perut kita yang berasid, masalah pelawasan, makanan tak hadam)
-Teamix / NRG Tea
- Shake + Buah (blend together)


“asek-asek shake, tak boleh ah, nak juga nasi baru kenyang” kata orang yang tak pernah rasa. Hehehe tak cuba tak tahu rasanya. Berbuka puasa, kenyang tapi masih segar. Masih ada tenaga sama tidak mengantuk untuk bangun bediri duduk rukuk sujud. Nak baca Quran in between Maghrib and Isyak, lebih fokus (sebab teamix/NRG tea)
Siapa minat nak rasa dulu rasanya macam mana boleh lah whatsapp/text ai okey, yang tak minat tak apa, kita cari orang yang mahu cuba mahu ubah.

majlis berbuka puasa HERBALIFE*During Majlis Berbuka HERBALIFE



Tak bosan lagi setakat ini, sebab Formula 1 Herbalife sahaja ada 5 perisa di Malaysia ni (French Vanilla / Dutch Chocolate / Tropical Fruit / Strawberry / Cappuccino) , belum campur perisa Cookies n Cream yang kami dapat dari Taiwanese. Jus pun banyak jenis, susu pun banyak. Tapi paling best BANCUH FORMULA 1 DENGAN AIR SEJUK AND AIS SAHAJA punn mantap.

Buah yang kami setakat ini ada dalam fridge pun banyak pilihan di kedai, yang aku sudah cuba bulan Ramadhan ni buah Kiwi, Blueberry, Apple, Anggur, Pisang, Avocado, Mangga, Betik, Tembikai, Oren. Dari buah mahal sampailah buah murah. Jadi pilihan pun di tangan anda ecewahhahaha sangat.

fruits

Sudah setel Isyak/Tarawih, barulah kita makan malam. Part ini best! Setakat 14 hari puasa ni, baru sekali beli makanan di bazar, selebihnya aku masak, ada makan malam di luar sekali dua.  (sebenarnya masa makan malam ni TAK LAPAR pun, cuma sebab takmahu skip meal, so kena la makan)

Antara lauk yang kami makan malam
- Nasi kuning (suami masak)
- Ikan merah goreng tepung kuah sos (suami masak)
- Ayam kicap
- Ayam halia
- Sayur-sayuran (sama ada steam atau tumis/goreng)
- Ikan masak lemak cili padi
- Ikan steam
- etc etc

Sedikit sebanyak enhance la juga cooking skill aku, macam aku enhance Shake skill. Ada yang menu aku baru first time masak. Jadik la juga kan Alhamdulillah

Dan saya juga masih belajar menyediakan makanan sihat, yang pelbagai. Salmon kadang2, susah mau dpt. Biasa masak ikan/ayam segar, sayur. Sudah tak masak nugget/sosej/fries/maggie, elak-elakkan.

lauk

Super jimattttt lah sahur and buka shake, lepas tu masa dinner di rumah. BERBANDING Dulu (tahun 2011), gaya kami ke bazar, masa tu tunang lagi. Style “kita round dulu satu round sampai habis, second round baru beli” punya style. Pastu boleh pergi dua bazar sehari. Lepas tu tahap tangan biru, biru sebab plastik berat sangat. Saitan sangat. Hasutan saitan 11 bulan tu, mampu mempengaruhi kita juga di sebulan yang saitan di ikat kan. Nauzubillah.

 

IMG_8368*Senang dalam kereta pun boleh berbuka! Yang penting ada KURMA

 

Jadi, saya mencari ssesiapa yang minat/mahu tukar style pigi macam kami, kami bersedia memberikan COACHING SERVICE yang terbaik InshaAllah

image

Boleh lah contact saya 017-7000171. Jangan risau, pilihan masih di tangan anda.


Yang minat sahaja okay, atau rasa-rasanya ada kawan/keluarga kamu yang kamu rasa perlu, WHY NOT.

Yang baik itu datang dari Allah s.w.t dan yang buruk/kurang itu datang dari diri saya sendiri.
Wassalam.

1 comment:

Jay Minerva said...

Yg, total loss 21kg oo by hehe... kekal bertenaga d bln puasa!

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....