Wednesday, April 8, 2009

budak-budak sekolah tidak matang

balik kerja semalam aku dapat news. adik (adik bongsu aku) telah di kroyok oleh beberapa orang pelajar sekolahnya diketuai oleh seorang budak lelaki yang sedang sakit hati. adik cedera di kepala.

faktor di kroyok : awek lelaki-sakit-hati tersebut mohon clash dengan lelaki sakit-hati tersebut kerana faktor ada hati dengan adik  yang sangat tidak hensem muka biasa-biasa saja, so lelaki tu pun sakit hati and ambil keputusan bodoh, iaitu “mari pukul” . tapi kan, adik sudah ada gf. hmmm

tempat di kroyok : kawasan sekolah. tapi adik bangang lari gi luar sekolah.

senjata : adik nampak mereka bawa besi and pisau.

kejadian: mereka datang beramai, pukul adik, adik lawan balik, lelaki-sakit-hati tersebut cedera di muka, adik lari pergi rumah kawan dia yang paling dekat dengan sekolah, bapa kawan dia bawa semula ke sekolah dan laporkan pada cikgu.

aku pelik : cikgu cakap tak boleh lapor polis sebab adik pun ada masalah di sekolah. memang sebelum ini, adik selalu ponteng sekolah, cuma kebelakangan ini sudah sedikit ok. jadi makanya kalau orang yang selalu ponteng sekolah adalah layak di kroyok?? pelik bukan. tiada kaitan langsung.

penyelesaian cikgu: adik akan di atur untuk bersekolah di sekolah lain, pedalaman, sekolah yang ada asrama, iaitu di daerah Beluran, supaya konon budak-budak sakit hati tersebut tidak mengacau adik lagi, lebih selamat adik berada di tempat lain.

adik menangis.bukan sebab dipukul.tapi sebab perlu ke jauh untuk bersekolah. asrama.

aku masi pelik. pendapat kalian gimana?

pendapat aku:

1. report polis saja.senang cerita.

2. pergi balik ke budak yang pukul tu, bagi dorang lawan 1 on 1, tanpa senjata atau bantuan orang lain. apa barang kroyok. aku memang sokong kalau adik lawan balik. takkan la orang pukul kita diam saja. lawan yo.

3. aku atau daddy (heheheeh)  pergi pukul saja budak tu, n cakap kat budak tu “kalau betol ko hebat, ko mesti la dapat awek baru sebelum luka ko ni sembuh” adeh. pasal perempuan pun mau bawa besi pisau segala. jauh lagi perjalananmu la. itu baru hujung-hujung kuku punya hal, trus mau kroyok2 apa kes. dasar budak tidak matang.

4. apa sebenarnya prosedur terbaik? lapor polis?jabatan pelajaran? apa ya?

5. semoga adik learn his lesson. walaupun aku rasa adik tidak salah dalam hal ini, tapi adik sudah banyak silap dalam hal-hal lain seperti ponteng sekolah, etc. semoga jadi lebih baik lagi setelah tinggal di asrama nanti. semoga. amin. tapi macam x sesuai saja adik tinggal di asrama. kesiannya. cikgu jahat.

xoxo,

cinoiqilavigne

15 comments:

azie said...

isk, kesian adik tu.

report polis je. rasenyalah kan.sebab dia kena pukul kat luar kwsn sekolah kan?

bukan pe, as precaution. sok2 kalau lelaki bangan tu dtg serang lagi,dah de report polis senang.

just my 2 cent,ehehe

melon. said...

seriously,
tindakan cikgu langsung tiada kaitann dengan masalah.

tidak report polis sebab adik pontrng sekolah? kamonlah,siapa yang tak pernah ponteng sekolah.polis2 tu dulu pun ponteng sekolah.

hantar adik asrama?sepatutnya bdak2 pisau tu kena hantar henry gurney.

budak perempuan tu miang segala.balak pula loser.sesuai la tu.

suruh adik lu sabar je.

HYKAL said...

wa rasa one by one la..
baru ganas..
lagi smart bwk 2-2 g balai..
cakap ngan polis tu biar one by one..

sape kalah kene g anta skolah asrama..

yang menang stay..

kalo polis marah x bley gaduh..
cakap ngan dia gaduh camni lagi bagus dari guna pistol..

sbb kalo bertumbuk..
tangan yang menumbuk pun sakit tau..
kalo menembak..
pikir sendri..
tapi kene ade pengawasan la..


peace..

FionaHafiz said...

klu buat polis repot nnt keterangan dan bukti pergaduhan akan di ambil
cth: senjata, baju ketika pergaduhan
bukti akan di hantar ke jbtn kimia utk di proses(erm sumting like dat~)
dun weri kita kan ada org dlm
*wink2* hohohohoho
besanya kes budak2 ni dorg pandang enteng saja
lainlah klu pergaduhan geng2
(bukan geng bas sekolah ya~)tapi mereka tetap akan ada rekod la

eh..semvarangan seja itu cigu mau antar adikmu pegi asrama
apa dia yg byr segala~~
pandai2 ngatur anak org

hakiMET said...

sie ko adik mu..bengom btl bdk loni..haha msti mu x brape nk phm kn..??

Qi_Cinoi.Lavigne said...

azie,
die kene pukul dalam sekolah.tp lari g luar.ahaha

melon,
mmg pon cikgu bongok.
adik gua yg suruh gua sabar nii.bukan gua yg suruh dia sabar.ahaha.tp dia nangis.

hykal @ addy,
ahaha..banyak la lu. tp..bijak gak kan.

fionahafiz,
ya bah.tu la tu.jgn ko emosi.terikut juga aku jadi emosi.dem

hakimet,
meme budok loni bengom.cikgu dio bengom gok. sie gok ko adik aku, tp nak wat gano. sek dio hok mari pukul tu tokseh ngaku.gilo dok pehe.ahahaha..

nak bagi opinion said...

my opinion..

Cikgu tak mau lapor polis kerana tak mau nama sekolah glamour..(err.. busuk)..
Jadi.. lapor polis... atas alasan dipukul... kes dulu tak masuk pun dalam cite ni..

akey87 said...

aku mau jadi, "adik" ko tu...dia memang cool! tapi, satu yang dia patut buat lepas nie adalah, kroyok ko plak! sbb sebarkan berita yang mcm nie..:P

Qi_Cinoi.Lavigne said...

nak bagi opinion,
yaa...i think soo..

akey87,
kamu knapa?kau sapa ya?
sebarkan berita yang mcm ni tu mcm mana maksud ko?wut do u mean.mcm mana ko define n categorized this thing actually. i dont think u understand anything here.

~llew~louie~lulu~bibing~ said...

aduss...mcm crita korea pla noi
crita ko nih mmg bikin darah gelegak..
kalo bagi aku lah kan, kalo stakat betumbuk, repot polis agak tidak sesuai lah mmg...tp kalo bawak besi pisau segala...mmg patut repot lah..gilak ehh..
dan bebudak yg satu geng tu yg spatutnya dbuang skola..

FionaHafiz said...

kalau bawak GUNTING mcmn??
harharhar

Pink Praying Mantis said...

jd ka tu pi beluran?smk beluran ka? welcome to beluran..

b u k a n s e s i a p a said...

Saye..saye..

*angkat tangan mau kasik pendapat =P*

1. Aku rase baik LAPOR POLIS saje. Adik ko ponteng sekolah itu hal lain yang langsung TIDAK ADA KAITAN pun dengan kes pukul

2. Tindakan menukarkan sekolah adik ko oleh cikgu adalah TIDAK RELEVAN sebagai penyelesaian masalah ini.



Selain itu aku RASA :

1. Cikgu tak nak PPD tau kes sekolah dorang. Dalam erti kata lain, dorang tak nak kecoh sehingga akan merosakkan reputasi sekolah.

2. Cikgu-cikgu mau jaga kedudukan masing2...Penyelesaian mudah mereka, tukarkan adik ko ke pedalaman sebelum mereka yang ditukarkan.

OK, itu saje..hehehe

Totin Jamain said...

alah cikgu tu cuak takot burukkan nama baik skolah tu
saja la berdalih2 cakap adik u banyak kesalahan lain la apala wth weyh!
kesimpulannye. cikgu yang takde otak.
ptuih!

nieja said...

wah..
macam2 la bdak skolah
skrg eh.. bahya btol..
sian adek u..

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....