Tuesday, July 7, 2009

entry ni panjang gila, kalau mau tau, baca lah. ia mengenai betapa mood saya dipengaruhi oleh lagu yang sedang saya dengar. saksikan! kalau malas baca, tengok-tengok, sudah.

i havent been in the mood of blogging lately. hmm.. its not actually about mood. i have it, but, ouwh ya, maybe im suffering what people called it writer’s block. kind of. i dunno. i wanted to blog so badly, i have something, many things in my mind that i wanted to scream it out here. but i just cant. what is my problem? me myself do not know. maybe i dont have any blogging problem at all. malahan, saya amat tertekan jiwa pula kerana tidak mengupdate blog. jadi, apa-apa perkara yang akan kamu baca di bawah ini, saya tidak dapat jamin adakah ia berasaskan kerasionalan atau ke’emo’an semata.

and for that reason. lately. ive been thinking and searching what is actually happening to me. i wish there would be a machine that can figure out the unknown problem of ours. sounds cool.

while doing the research, i found out something not weird at all about me, which is mood saya adalah dipengaruhi oleh musik yang saya sedang dengar, almost 90% of my mood adalah atas pengaruh lagu/musik yang saya sedang dengar. yeah. \m/

beberapa waktu lepas, saya sedang melompat-lompat separa riang dari satu blog ke blog yang lain, lalu terdengar lagu CREEP dari radiohead.lalu teringat kembali ke masa itu, dan hati menjadi, apa orang kata tu “rasa sebok dalang”.  lalu, saya menganggap itu adalah message nya. betapa mood saya dipengaruhi oleh lagu. saya sedikit emo mendengar lagu itu. lalu teringat ketika saya selalu mendengar lagu itu adalah semasa tahun 2 universiti. messagenya adalah untuk saya melihat kembali apa yang berlaku ketika saya di tahun 2 pengajian tinggi.

biasanya, apabila saya mendengar semula lagu-lagu lama yang saya sering dengar, saya akan teringat balik pada waktu itu. dan mudah menjadi emo. kalau saya dengar lagu Sheila On 7, saya akan teringat semasa high school saya. kalau saya dengar lagu-lagu dari rediohead, muse, arctic monkeys, lagu-lagu Hujan yang dulu, saya teringat tahun 2 dan tahun 3 zaman universiti saya. dan begitulah seterusnya. dan tadi saya terdengar lagu Alexis On Fire pula, teringat musim saya dengar lagu itu, musim penghujung tahun 3 universiti saya, semasa sedang separa kecewa. dan banyak lagi lagu lain. nasib baik laptop yang saya gunakan di universiti dulu sedang rosak sekarang, kalau tidak saya akan keep mendengar lagu-lagu yang saya kumpulkan di dalamnya semasa sedang menuntut di universiti, dan saya akan terus meratapi waktu itu.

kalau dengar lagu-lagu indon seperti Demi Waktu, Tapi Bukan Aku , dan geng2 seangkatannya, saya akan teringat ketika saya awal-awal bermain gitar dulu. hahaha. lagu senang.

kalau dengar lagu-lagu rancak orang kulit hitam (R&B hip hop), atau lagu techno, techno elektrik, atau lagu dj tiesto atau yang sewaktu dengannya, saya akan teringat sewaktu saya sering clubbing dulu . seronok.

kalau saya dengar lagu yang ada kaitan dengan saya dan syauqi pula *malu-malu*, saya menjadi tidak keruan tiba-tiba. rasa cinta membuak-buak. iaitu, lagu-lagu yang kami suka, kami dengar sama (dulu), yang saya pernah dedicate untuk dia, etc. ehe..he. baik saya stop bercakap pasal dia sekarang, nanti over jiwang plak.

dan saya boleh memilih mana-mana mood yang saya suka jika saya mendengar lagu Avril Lavigne, saya seperti hidup. yeah. lagu avril lavigne macam dewan serbaguna di sekolah rendah saya. dewan itu memang serba guna, sebab kadang-kadang untuk perhimpunan, untuk party, untuk hari kantin, untuk pertandingan kuiz matematik. begitu la lagu avril lavigne kepada saya, serbaguna, saya boleh memilih mana-mana mood, dan lagunya akan berjaya menggalas mood itu. terbaek wok!~

ringkasnya, kalau saya dengar lagu

  1. lagu yang dulu glamour dan saya sering dengar pada masa dulu, saya akan berasa seperti kembali semula ke masa itu. (dan biasanya akan menangis kerana rindukan masa itu)
  2. lagu yang sekarang-sekarang tapi agak emo, saya akan menangis seperti ada kesedihan yang tertanam di dalam-dalam saya, kesedihan with happy-topping.
  3. lagu-lagu rancak yang seronok, saya rasa seperti hendak menari.
  4. dan begitu lah seterusnya. pelbagai lagu dengan pelbagai message (sepertinya untuk saya message itu)

dan jikalau kamu ingat entry itu dan itu . saya agak emo waktu itu, kerana baru saya sedar, waktu itu saya asyik mendengar lagu SIREN yang agak emo.

2 minggu selepas itu, saya asyik mendengar lagu gembira, mood gembira saya datang semula. mudahnya kan untuk saya putuskan terhadap perasaan saya. hanya perlu pilih playlist yang betul.

seperti sekarang, saya sedang dengar hitzfm, lagu THE CLIMB, tiba-tiba saya seperti bersemangat membuak-buak. tak tahu la semangat apa. maybe saya perlu sambung kerja saya sekarang dengan bersemangat (daripada memblog di ofis).  mungkin itu messagenya.

ok la. bye. saya sambung kerja. dengan penuh semangat. jumpa lagi di lain entry, harapnya entry lain itu nanti tidak seberapa mengarut seperti entry ini.

 

saya, (bukan kamu)

cinoiqilavigne

 

p/s:- sesiapa yang berjaya membuat rumusan mahupun kesimpulan atas cerita di atas, boleh kemukakan di ruang komen. sesiapa yang berjaya memberikan rumusan/kesimpulan yang agak betul, boleh tuntut hadiah.ok!

5 comments:

n0n0n said...

kesimpulannya marila mendengar lagu sambil wat keje kat ofis agar mata tak ngantuk sangat...muahahahahaha....actually,music ada pengaruh kepada emosi dan mental....for more about this,google music influence to emotion....banyak dah kajian...mauahahahahaha...lets rock yeah...!!!!!

Wazie Wahidah said...

hai cinoi ;)
1st tym comment cni...
sy pn gtu jgk klau dgr lagu.
pndai teringat2...

btw, jiwang aa skrg ;p

[ a D D y ] said...

sentiasa mendengar punk rock demi merembes duka2 yang lama..

hahahahaha..

IEYNA said...

dlm bilik guru xder radio....so aku dngr radio hp je...hehhehehe....

sememangnye aku pun suke dngr lgu... (^_^)

Cinoi Lavigne said...

nonon,
yeah..lets rock! nanti aku google

wahida,
hai.selamat datang! cewah.
jiwang skrg??wahaha.dulu hati batu sgt ke?hahaha

addy,
ya.aku faham perasaanmu.

ieyna,
dngar la radio online yang oi.

how addicted i am to blogging

thank you for dropping by

hope u enjoy reading and do come again
daa....